Alla inlägg under mars 2008

Av Lina - 31 mars 2008 14:40

Äntligen fick man ställa om klockan. Jag fattar inte varför man har vintertid alls. Är det någon som mår bättre av att man till och med kalla tiden för vintertid?? Nä, det är väl mörkt nog som det är tycker jag. Tacka vet jag Island, där ställer man inte om klockan. Ska nog flytta dit. Men då får man inte ta med sig hundarna. Skiter nog i det då ja…

Jag tycker alltså att det var skönt att ställa om klockan. Äntligen lite ljusare kvällar! Nu hinner man ju spåra på vardagar ju. Ja visst har man väl kunnat göra det tidigare, men det är inte så lätt att hålla takten med en ivrig rottis i snöret när man inte ser någonting. Pannlampa i all ära men, nä…

 

Haft en helt kalasbra helg!!

På lördag förmiddag kom pappa och hämtade upp hundarna. Jag hade ju fått rådet att skaffa hundvakt då det var överraskningar på gång.

Överraskningen nummer ett var att jag, Tina, Elin och Yvonne åkte på hästsafari. (Elins present till mig)

Nordsvenskar red vi. Min hette Lukas och såg precis ut som Lukas i Emil. Jättecharmig, och pigg! Tina var skitstolt över att hon vågade rida, då hon bara gjort det en gång och dessutom är rädd för hästar. Men hon galopperade till och med!

Yvonnes häst var en blandning mellan Nordsvensk och Ardenner och var fullständigt enorm! Han gick dessutom och fes HELA tiden. Jag red sist och det hade ju sina nackdelar…haha:)

På kvällen var det överrasknings middag för mig på Jensens. 10 stycken var vi och käkade och tjoade. Sen gick vi ut en sväng.

 

På söndagen kom mamma, pappa och Hampus och firade mig. Hemgjord tårta och brorsan fixade käket. Påhittigt som alltid och skitgott! Fina paket var det också:)

Av Lina - 28 mars 2008 12:51

Vill klargöra ett begrepp från Skärtorsdagens bloggande. Att ha "Fuck all" att göra på jobbet betyder att man inte har ett skit att göra:) Fått en del frågor och kände att det var läge att klargöra lite...haha


Precis haft en pratstund med min kära kollega Lena.

Lena har ett 2-årigt charmtroll hemma som så många andra barn älskar hundar. Och som den förståndiga mamma Lena är, är hon noga med att förklara att man ska respektera hundar, inte springa fram till dem, fråga innan man klappar osv...


Vi diskuterade hundar och barns möten och kom fram till att folk i allmänhet kan bete sig väldigt puckat när det gäller detta.

-Och då menar vi både utifrån föräldrarna samt husse/mattes perspektiv.


Utöver genetiska skäl är det ju vi vuxna som bär ansvaret för hur barnet eller hunden reagerar på upplevelser och situationer. Således beter de sig därefter.

Okunskap eller rädsla kan ofta förvärra situationer. Helt i onödan...


Till hundägare som vind för våg låter sina hundar springa fram till barn -eller vuxna- skärpning!

Är personen hundrädd spelar det ingen som helst roll hur snäll eller liten hunden är. Acceptera dessutom att vissa människor av olika skäl helt enkelt inte gillar hundar.

Även om personen inte är rädd, kan man ju visa sådan respekt att man frågar om han/hon har nåt emot om hunden kommer fram och hälsar.

Allergi kan ju vara en anledning till att man vill men inte bör hälsa på hunden, eller varför inte vita byxor...;)


Föräldrar är rädda om sina barn, eller borde vara det, och hundägare är rädda om sina hundar, eller borde vara det...

Ofta träffar man föräldrar som vind för våg släpper fram sina barn till främmande hundar för att barnet vill klappa hunden.

"Grannen har en sån hund och den är ju snäll".

Detta utan minsta tanke på att hunden kan vara rädd för barn, vara aggressiv, eller varför inte vara under träning, vara sjuk och ha ont eller ha ohyra!

Att man utsätter sitt barn för denna risk är rent korkat och otroligt oansvarigt!


Sen finns det dem som håller tillbaka sina barn i överkant vilket resulterar i att man skapar en rädsla för hunden då föräldern förstäker beteendet att hålla sig undan vid hundmöten. 

"Grannen har ju en sån hund och den är ju aggressiv".
I detta läge reagerar ofta hundägaren genom att hålla in hunden ännu mera -då man antar att barnet är rädd, vilket kan uppfattas som att hunden faktiskt är aggressiv.
I själva verket kanske både hunden och barnet skulle tycka att det var jättemysigt att hälsa på varandra. Istället går båda parter och antar att det är på ett visst sätt...


Då kommunikation mellan människorna i dessa lägen är en bristvara låter missförstånden alltså inte vänta på sig.

 

SÅ! När vi hundägare möter en vuxen med barn som är på väg fram för att hälsa på hunden och vi inte vill det, förklara det då.

Det är ju din hund, du bestämmer.

Man behöver ju inte vara otrevlig.

Ge en kort och rimlig förklaring helt enkelt.

Eller om man tycker det är ok, säg att ”dom får gärna hälsa”. Om inte annat för att försäkra mamman eller pappan att hunden är snäll.

Samma sak gäller er föräldrar, säg några ord till hundägaren och fråga om barnet får klappa, alternativt säg till att vi håller in hunden.


Jag tycker det är jättetrevligt om mina hundar får hälsa på barn. Ebba och Alfred älskar ju barn! Men visst uppskattar jag om folk frågar först.

 

Detta gäller såklart även hundar som möter andra hundar.

Husse, matte -säg några ord vettja.

Även om det är en hund som ni känner väl vet ni ju inte om hunden från ena gången till den andra fått någon sjukdom, eller av annan anledning inte är lämplig att hälsa eller leka.

Detta gäller ju barn – barn möten också. Jag menar, vem vill dra hem vinterkräksjukan i onödan?!

 

Och när vi ändå håller på -Trafikanter!

Användningen av blinkers är inte för att Ni ska tala om för Er själva vart Ni ska, det är för att Vi andra ska veta vart tusan Ni tänkt ta vägen!

Så argumentet ”Jamen JAG veeeet ju vart jag ska” håller inte. JAG är ingen tankeläsare…

 

Anta alltså ingenting.

Ni vet väl att ”Assume” makes an ass out of you and me!

("Ass-U-Me" till er som inte hängde med, hihi) 

Tack för mig och Trevlig helg alla:)

 

PS. Synd om Karin som är tandlös och snart 20’ kr fattigare…

Orsak? Lek med hunden – skallad – tandlös…

Av Lina - 27 mars 2008 08:42

Tack för igår!

Sms, telefonsamtal, blommor, paket och skratt. Kan det bli bättre?

Hade lite kalas hemma på kvällen, eller fika:) Tyvärr kunde inte alla komma pga sjukdom, men vi var ju trots allt ca 15 personer så det var ju inte folktomt.

 

Hundarna tyckte att det var såååå spännande och roligt med alla människor!

Ebba parkerade i Malins knä så fort hon klivit innanför dörren och när både Elin och Sophie kom var ju kvällen komplett för vovs! Både Malin och Sophie kelar ju alltid med hundarna och Elin har alltid en gottepåse med sig:)

Småbröder gör ju som sina äldre syskon och Alfred är inget undantag. Han ville också sitta i knäet. Mot slutet av kvällen var han så trött, lille plutten. Märktes på honom att hans sovklocka ringt länge, men han ville ju inte gå upp och sova - då missar man kanske något!

Jag satte mig på golvet och han lade sig i mitt knä och nästan somnade…det gjorde mina ben också;)

När alla åkte hem kom det en lååååång suck när han kurade ihop sig i korgen. Ebba har ju några års erfarenhet av kalas och tycker att det är toppen med folk som kommer och besöker ”henne” så hon var inte så trött som lillebror. Hon var med i köket och kollade om det fanns något fika över. Det fanns det:)

 

Jag gick och lade mig kring 23-tiden. Jättenöjd med dagen! Tack alla!

På lördag blir det stora firandet av lilla mig. Vi börjar med hästsafari på dagen (fick jag reda på igår) och på kvällen blir det något festligt. Det är allt jag vet. Åh vad roligt med hemlisar!

Av Lina - 26 mars 2008 09:27

Ja då var man officiellt vuxen på riktigt. 30 år… Hmmm, måste nog känna lite på det för att fatta. Jag känner mig ju som igår. Ingen stelhet i leder eller andra kärring åkommor ännu. Det bådar ju dessutom gott att jag till 99,9% fortfarande får visa leg på Systemet. ”Babyface”?! Får skylla på mina utmärkta, ungdomliga gener och Clinique;)

Underskatta aldrig en bra hudvårdsserie!

(Eller vad var det vi sa Karin? Snåla aldrig på snygga bilar, dyra hudvårdsprodukter och goda öl!)

Jag vaknade vid ett tillfälle inatt och konstaterade att klockan var över midnatt. Jahapp, tänkte jag, då var man inte längre i 20-årsåldern, utan 30-årsåldern! Jag kände efter lite grann, kände ingen skillnad, hörde som vanligt Alfred snarka i högan sky och Ebba låg hoprullad vid min sida och snusade, så jag somnade om…

I morse ringde mamma o pappa och grattade. Sen ringde Hampus från Göteborg. Han jobbar på Blå Stjärnan den här veckan. Hur stolt kan man bli över sin lillebror? Så smart, och duktig är han, lille Hampe! Så har han ju sin fina Hanna vid sin sida också. Blir söta bebisar där, hehe, no pressure.

Tina ringde när jag åkte till jobbet och sjöng ”ja må du leva”. Jättevackert var det;)

Tycker allt att vovvarna kunde fixat lite frukost på sängen för sin matte denna stora dag. Men dom svansade ju runt som vanligt. Fick varsitt märgben i hundgården innan jag åkte. Sötnosarna ska ju känna att det är en lite speciell dag dom också.

 

Halv tio ska jag bjuda på fika på jobbet. Köpt två mango mousse tårtor med jordgubbar på. Lät lite snoffsigt tyckte jag. Ska blir gott.

 

Ikväll blir det lite kalas hemma i Hundshult. Då kommer lite vänner och fikar. Trevligt trevligt! Jag hade tänkt baka och allt möjligt, men tider räcker liksom inte till. Det får blir smörgåstårta eller lite bullar och frallor o sånt. I all enkelhet liksom.

 

Påsken har för övrigt varit jättebra! Så skönt att bo på landet utan smällare och raketer!

Jag har nog aldrig varit så sömnig som denna helg dock! På påskaftons dag sov jag middag, vilket jag ALDRIG gör såvida jag inte har feber…

Vid fyra tiden kom Elin och Robban. Och Inka såklart! Elin hade som alltid med sig en påse gott till hundarna.

Det blev en lugn kväll. Elin hade bestämt sig för att bli lite ”på örat” och gjorde tappra försöka att supa oss (mig och Tina, Robban körde) under bordet genom att blanda jordgubbsdrinkar i Pint glas:/ Tyvärr hade alkoholen en sövande verkan denna afton, till Elins stora förtret:)

Nåja, vi tar nya tag till nästa gång.

 

Hann även med att träffa hundkompisar och träna spår och lite lydnad.

På påskdagen åkte jag och dogsen till mamma o pappa i stugan Hampus var hemma på lite blixtvisit så vi sov över i nya gäststugan.

 

Nähe, nu ska jag gå och fika lite!

 

Kram o hej från tanten

Av Lina - 20 mars 2008 14:49

Ja då var det strax påsk. Ska blir gott med ägg och godis, för det är väl den föda som intas till största delen denna helg.

Planerat både besök av vänner och bekanta, en tur till päronen i stugan och hundträning i påsk. Ska försöka hinna ta det lugnt och bara slappa också. Det känns ganska relevant faktiskt.


Jag jobbar heldag idag men har fuck all att göra. Gud så långsamt tiden går då. Fixat med lite pappersarbete osv men jag är så otrooooligt effektiv så nu är jag ju färdig. Det är väl bara att försöka få tiden att gå helt enkelt. Lite ledighet hade nog varit på sin plats. Halvdag är ju också ett alternativ…


Var och lunchade med fru Skarland idag, alias Karin. Alltid lika trevligt! Hann även med att köpa en Clinique ansiktstvättkräm på Kicks. Ljuvlig är den! Som vispgrädde i löddret och efteråt är man som ett nyputsat fönster i nyllet. Värt vartendaste öre med andra ord. Plus att man kommer se ut som en nyponros när man sitter där på hemmet, hehe! Nä, nu ska jag ta mig en kopp kaffe och se om klockan kan springa lite fortare…


Glad Påsk alla vänner!


PS. Lägger med lite roliga rottis klipp:)

http://www.youtube.com/watch?v=nbFoYxToBBo

http://www.youtube.com/watch?v=iZ5YVMRRsLc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=MfPC0FMFu0A&NR=1


Av Lina - 19 mars 2008 11:02

Gårdagens kurs gick fint. Men jag höll på att frysa häcken av mig. Det var fokus på budföring, apportering och framförgåendet. Sen gick vi in och körde teori, om regler och bedömning.

Jag fokuserade på apporteringen med Alfred igår. Han tyckte apportbocken blev lite otäck ett tag så jag tog det lite lugnt och backade. Har ju inte bråttom så skit samma. Igår plockade han upp apportbocken och gjorde ingång till fot. Jättefint, inga tugg och med raka fina sättanden.

Mattes nutte! Han gör alltid sitt bästa!

Tränade även apport med Ebba, men inomhus och med olika föremål. Igår tog jag blyertspennor, en spritpenna och en tesked. Hon tyckte att jag var lite taskig som bjöd in till klubbstugan på vad hon trodde skulle vara en fikastund, och sen krävde prestationer, men en köttbulle senare var jag förlåten.

Alfred flirtade med boxertiken Wilma under teorin. Han är en liten charmör nu för tiden! Pratar och knorrar när han får ögonkontakt med en snygg tik. Matte blir lite trött ibland och talar om att nu räcker det. Då blänger han lite besviket på mig:)

 Kursen slutar ju inte förrän 22 på kvällen så man är hemma ganska sent. Igår ramlade både jag och hundarna i säng kring elva tiden. Så idag är jag lite sömnig, men snart är det ju helg! Sovit göööött i min nya säng. Ebba gillar den också och intog ena halvan. Men skägget åt alla håll och tassarna i vädret snarkade hon all night long. 

Ikväll kommer Malin och Tanja på fika. Eller fralla…eller kanske Mickels pizza, hehe:)

Måste hem o röja lite bara. Gud vad man halkar efter när man är borta en hel helg!

Tvättmaskinen går ”as we speak” där hemma. Ska hem på lunchen och slänga in nästa lass...

  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards