Alla inlägg under augusti 2008

Av Lina - 22 augusti 2008 11:35


Jag har varit kattvakt denna veckan. Åt Frasse och Rasmus, två fetknoppar som inte uppskattar mig. Dom älskar baaaara sin matte, Tina, och dom har knappt tittat åt mig när jag varit där.

Dessutom visade det sig att dom hade mask. Jättemysigt. Jag gjorde upptäckten när jag skulle göra rent i lådan och plötsligt tittade det ut en mask ur en bajskorv. *nice*

Så det var bara att åka till Apoteket och köpa avmaskningsmedel. Köpte även lite lyxig paté och malde ner tabletterna i varsin portion till dom små maskfarmarna. Men du ska inte tro att dom åt det. Nähe då. Den gick dom inte på. Katter är smartare än hundar…(?)

Ebba –stoppa i tabletten i en korvbit och vips så är hon avmaskad.

Alfred –åååååh en godis, tittar inte ens vad det är utan sväljer allt man håller fram, och så är han avmaskad. Smiiidigt!

 

Nä, det blev katt avmaskning den hårda vägen:

  • 1 Rulla in katten i en handduk för att minimera skadorna på människan.
  • 2 Öppna gapet på katten
  • 3 Tryck ner tabletten i svalget på katten
  • 4 Stäng igen munnen FORT innan dom spottar ut den
  • 5 Massera struphuvudet för att uppmuntra sväljreflexen
  • 6 Upprepa då katten ändå spottat ur sig tabletten…
  •  

    *suck*

     

    Det var hundträning igår. Blev slutligen bara jag, Björn och Susanne som tränade.

    Alfred gick jättebra. Rutan sitter fint nu och dom andra momenten också. Så om inte någonting drastiskt händer ska nog uppflyttningen inte vara långt borta : )

    Han gjorde även kanonfina budföringar. 7a på Richterskalan när han dundrar fram över planen. Mattes gulleponke!

    Ebba var inte intresserad av annat än kisspaus och kanelbullar… Så det var hennes träningspass för kvällen. Men hon får liksom göra lite som hon vill på äldre dag. Det har hon tagit fasta på, den lilla rackarungen. Selektiv hörsel har hon även lagt sig till med. Men jag tycker inte att det gör så mycket. Man får ha lite egen vilja när man snart är 10 år och genomsnäll!

     

    I helgen ska jag till Kalmar och tjoa till det med mina kusiner. Är svansledig så bonusmatten Tina ska vara barnvakt.

     

    Ha det gott så hörs vi snart!

    PS. Bifogar ett foto från Augustikannan som mamma och pappa tog

    Av Lina - 20 augusti 2008 11:30

    Häromdagen var jag och Sussi och spårade. Jessi (Alfreds flickvän) gick som på räls. Hon är en fantastisk spårhund! Ebba fick frispåra och tyckte det var trevligt att hitta blodpudding i skogen;)

    Med Alfred körde vi ett jakt/förföljelsespår och han var skit het och drog iväg så att jag ramlade. Efter första vinkeln fick han vind (dock vindstilla) på Sussi och sen var det kört. Jag selade av honom och han fick söka upp Sussi istället.

    Tror att jag på sikt ska köra över honom på söket. Verkar komma naturligt för honom att vinda…

    Vi har även anmält oss till en Tävlingslydnadskurs. Som instruktör får man en gratiskurs per år så det är ju kanon! Sen blir det nog en sök kurs till våren.

    Varit inne på att försöka få Ebba till Viltspår Champion, men hon är mera inne på att plocka bort T’t i vilt spår…haha..

    Hon tycker att är man pensionär kan man få vara det och bara ha spår som hobby. Benägen att hålla med henne…

     

    Ebba har skurit sig på taggtråd på bröstkorgen. Stackars liten…:( Cirka 2cm långt och det såg ganska djupt ut först, men då jag visste att det var några dagar gammalt avvaktade jag ett par dagar. Tvättat det ordentligt ett par ggr per dag så nu är det torrt och fint. Även dragit ihop sig bra och är rosa och inga tecken på infektion. Hon har bra läk kött den gamla damen.

     

    Ikväll kommer Anna och Sophie och fikar. Sophie är en av Ebbas favoriter så det blir nog mycket sitta i knäet och tigga bullar skulle jag tro…

    Av Lina - 17 augusti 2008 20:22

      

    Matte är extra stolt över sin brumbjörn!

    Han har nämligen gått och vunnit Augustikannan 2008! Mattes älskling!

    Augustikannan är en lagtävling i lydnad där Jönköpings Brukshundklubb tävlar mot ett antal andra klubbar i distriktet.

    Alfred blev vinnare individuellt (180p) och dessutom vann Jönköping över de andra klubbarna. Denna prestigefyllda tävling är inte officiell, men ack så stor här i krokarna;)

     

    JBK fyllde dessutom 60 år och på festen var det fest på Tokeryds Herrgård. Det blev alltså en extra anledning att fira och det skålades för både vinsten och födelsedagsbarnet. KUL!

    Av Lina - 14 augusti 2008 10:13



    Vart ska man börja…?

     

    Jo, med Alfreds mamma som tog sitt tredje Cert  häromveckan! Hurra för Brumma:)

     

    Har ju haft 4 veckors semester.

    Huset är nymålat! Vitt och fräscht:)

    Första veckan åkte jag på Rottweiler läger. Skiiiitkul! Sen blev det en sväng till brorsan och Hanna i Göteborg. Dom jobbar där i sommar nämligen.

    Även varit i Stockholm och en sväng på Öland…

     

    Givetvis har semestern kantats av grillkvällar och kalla öl i goda vänners lag, gräsklippning och ”pul” i trädgården, bad i sjön, massor med hundträning och kurser.

    Lata dagar i hängmattan har växlats med damp inspirerade dagar där man hann med allt.

    Kort och gott en bra semester, men som alltid aaaaaaalldeles för kort…

     

    Alfred och Ebba mår jättebra! Ebba är skitpigg och ser ut, och beter sig som, en unghund. Alfred har simmat och legat i hårdträning inför Beach 2008 så han kan numera stoltsera med schyssta biceps och biffiga lår inför tikarna på stranden;)

    Glutus Maximus är hans nya namn (”snygg häck” för lekmannen, haha).

     

    I helgen är det den årliga Augustikannan. Vi skulle varit med i lydnadstvåan hade jag tänkt, men vi var sent ute och det behövdes folk i ettan, så vi kör där istället. Det är ju ingen officiellt tävling så det spelar ju ingen roll…

    Ska väl se till att fixa tvåan på en officiell också, då vi får det gjort. Alfred är fortfarande lite osäker på rutan dock:/

    Om några veckor bär det av på utställning också. Ska bli kul! Första gången i Ökl så konkurrensen kommer vara stor.

    Bifogar en bild från Ölands Djurpark. Kolla in hundarnas fokus! Hihi:)

     

    Hörs snart!

    Presentation

    Fråga mig

    2 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
           
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    <<< Augusti 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    RSS

    Besöksstatistik


    Skapa flashcards