Alla inlägg under juni 2008

Av Lina - 21 juni 2008 18:44

 

Igår samlades ett gäng vänner hemma hos mig för att fira Midsommar. Tolv vuxna, tre barn och sex hundar. Fullt hus med andra ord, men oj så trevligt!!

 

Vi började med en sill lunch vid 14 tiden, följt av jordgubbar med hemmagjord glass a la Lina.

Vädret var typiskt Midsommar väder, alltifrån hagel och åska till strålande sol…

På kvällen grillade vi, spelade kubb och lekte lekar. Fula Berta var nog dagens, läs nattens, asgarv! Ni som känner till det vet vad jag menar…  

Vi somnade väl kring 01,30 och helt otippat var jag uppe och hoppade halv åtta.

 

Jag, Helen, Yvonne, Elin, Robban och Fredrik som var dom som sov över skulle precis sätta oss för att äta frukost när Elin kom ut ur badrummet med den underbara nyheten att det var stopp i toan. Shit… Bokstavligt talat…

Försökte köra igenom proppen med en slang utan resultat. Ringde rörmokare som inte hade jour, sen ringde jag pappsen som kom med verktygslådan och stora gummihandskar. Vi lyfte av toastolen och fick bort proppen. Inte en sysselsättning som toppar listan dagen efter nubbe o sill om ni hajar. *ulk*

Men det kändes fint och nästan lite lyxigt att kunna gå på toan igen. Jag ska tacka toaguden varje gång jag spolar hädanefter!

 

Yvonne och jag tog en promenad med Ebba och Alfred efter det att vi rensat avloppen och avtackat pappa rörpular’n. skönt att gå i skogen och bara höra hundarnas nosande och trädens sus…

 

Efter det var det lunchdags. Gott med lite buffé från gårdagen!

Mitt i matlagandet gick strömmen. Ja men, varför inte tänkte jag… Lite primitivt leverne med utedass och sånt får en bara att komma ner på jorden.

Amish livet måste vara fullt med uppfinningsrika männsikor för ooooj så handikappad en svensson kan blir utan el!

Strömmen var borta i ca tre timmar och kom precis tillbaka. *PRISA GUD*

Faktum är dock att man går ner i varv som tusan när man inte kan göra något särskilt. Nog blir man lite rastlös. Så jag åkte iväg med lite tomglas. Tur att det går att få upp garageporten utan fjärrkontrollen. Stod där som ett fån med lilla fjärren och svor innan jag kom på vad det röda lilla snöret var till för.

Lite värre att få ner den dock, men efter lite fiffiga Macgyver trix stannade den kvar i position.

Åkte till Konsum och köpte flingor, vattenmelon och lite andra icke strömkrävande kvällsmat förslag. Införskaffade även flugfångare för jag tror hela smålands flugor flyttat till Hundshult... men nu ska dom alla få fastna i klister på Linas fönster, hehe;)

Tack o lov lite batteri kvar i laptop’en så att jag kunde blogga lite! Men nu ska jag nog slötitta lite på tv. Det är Bullerbyn på Tv4 Film. Astrid Lindgren rules!!

 

Hoppas ni alla haft en härlig midsommar afton! Tack o hej så länge…

Av Lina - 16 juni 2008 10:44

Jag har precis kommit från veterinären. Alfred fick sedering för hans ben skulle röntgas. Han är något lullig nu...
Vet. såg inget konstigt på röntgen så det var ju bra. Orsaken till hältan var muskulär sa hon. Han var inte öm i leden nu vid palpation, men verkar lite öm i musklerna kring bogen, eller i "hundtriceps".. Har förmodligen lite träningsvärk, vilket inte är så konstigt.

Veterinären tyckte han rörde sig jättefint idag:)

Vattenträningen gör väldigt stor nytta! Han fick simma igår och hade han haft ont i skelettet borde han bli sämre av simningen men han blir bättre.


En annan god nyhet var att han nu får börja vara lite lös på promenaderna! Men han får inte göra några rusningar så hundarna får inte vara lösa samtidigt för då blir det ju bus direkt... Men efter en bra uppvärmning ska han få lufsa runt lite.. Gött för honom! Men jag kommer vara försiktig som fan ändå. Vill inte att han drar på sig nån sträckning.

Kommer i huvudsak att "motionera" honom i vatten...
 
Ebba och jag var själva hemma från söndag tills idag för Tina ville så gärna ha Alfred lite hemma hos sig.
Ebba tyckte det var störtmysigt. Vi var ute och cyklade, grejade i trädgården -planterat en svartvinbärsbuske, en krusbärsbuske och en pion. Sen var vi inne och fikade hos grannarna också. Ebba busade med Wille och dom badade ihop och åt Ballerina kex. När vi kom hem blev det schamponering. Att vada i sjön har den följden då botten är lite dyig... Ebba såg nämligen ut som ett Ballerina kex hela hon, typ... Luktade lite skunk också.
Sen åt vi pizza. Tenhult special med fläskfilé på. Det tyckte hon var smaskigt! Skitmat, men gott nån gång.


Skall även tilläggas att Alfred mamma fick sitt andra CERT i helgen. Bara ett kvar;)

Heja mamsen ropar Alfred!

Av Lina - 13 juni 2008 00:03


Ikväll har jag och Petra gjort färdigt vårat projektarbete inom instruktörsutbildningen. Känns skitgött att ha det klart!


Vid 19-tiden tog vi en paus och träffade spårgånget och tränade lite. Alfred fick ett kort men händelserikt spår. Det märktes att han tappat lite rutin, men han hittade sina pinnar och han var väldigt trött och tillfreds efteråt. Ebba fick busa med Hemi, dobermann hane. Det tyckte hon var roligt.

Väl färdiga slängde vi oss in i bilarna för det har fullständigt exploderat med knott sista dagarna! Vi sprayade på oss medel som tusan med det hjälpte föga. Usch, hoppas dom hinner dö av litegrann innan Midsommar, annars blir det nog till att sitta inomhus.


Har inte hunnit uppdatera hemsidan än, som ni kanske märkt. Men det kommer…:)

 

Nu är klockan mycket. Jag har precis ätit middag… Blev lite gröt i soffan. Typ det man pallar att laga till efter en intensiv dag.


Pappa och hans målarkompis har varit här och satt upp byggnadsställning så snart blir det till att måla huset. Nice fågelbajs! Kommer blir kanonfint!

 

Nu ska vi nana. Alla djuren snarkar redan och mina ögon svider…

Natti natti

Av Lina - 11 juni 2008 08:19


Jaha, igår när jag kom hem var det strömavbrott. Så jag packade in hundarna i bilen och åkte ner till Vättern. Ebba sprang mest omkring och plaskade och Alfred fick gå i vattnet, lite rehab:)


Det var längesen Mickels (pizzerian) fick ett besök så vi stannade till på vägen hem och köpte en kebabpizza. Alfreds ögon var som tefat när jag bar in den.

Givetvis fick hundarna smaka *s*


Bestämde mig för att lägga mig tidigt så vid åtta-tiden kröp vi till kojs. Drog igång en film på laptopen men efter halva tog batteriet slut så då sms’ade jag istället;)

I morse var strömmen tillbaka. Halleluja!

Av Lina - 10 juni 2008 10:48

Förra veckan kunde man läsa i tidningarna om en hund som dött i en varm bil när husse (läs Idiot) lämnat den där. Hur f-n man kan vara så dum att man tror att tonade rutor ska motverka att bilen blir för varm är ju ett klockrent tecken på att man är långt ifrån normalbegåvad. Särskilt när man därtill lämnar sin hund, sin vän, i denna bil för att gå och shoppa i två timmar...


Här är ett exempel:

Klockan är 8:30 på morgonen, det är skugga och 14 grader varmt ute. I bilen är det 19 grader och ganska lagom.

Klockan 10:30 är det 20 grader varmt ute, vädret är blandat sol-skugga. I bilen har det blivit 47 grader, inte bra alls.

Klockan 12 är det riktigt skönt ute, sådär 22 grader och solen skiner. Men i bilen är det 62 grader och det är frågan om Din vän är vid liv...

Nu är klockan 13:30, lika varmt och skönt, 23 grader och solen gassar. I Din bil är det nu 85 grader varmt. En sak är helt klar:

Din hund har antagligen inte klarat av den värmen.

SÅ SNÄLLA, SNÄLLA DU!

LÄMNA INTE DIN HUND I BILEN!!!!!!!!!

Av Lina - 9 juni 2008 10:55


Här rullar det på.

Har börjat simma Alfred nu. Han älskar det!!

Han har haltat lite grann sista veckan, men jag pratade med veterinären som tror att det är en sträckning nu när man börjat träna upp honom. Så för tillfället är det rehab som gäller. Det är inga problem att få honom att röra på sig kan jag säga, jösses vad han tog i på hundsimmet i lördags!

Det var minsann inget som hindrade honom i vattnet inte! Han rörde sig helt symetriskt med alla ben och höll inte igen någonstans, så är ett gott tecken! Kan vara värt att lägga 320kr/gång ett tag.

Massagen och stretchen efteråt är ju också bra. Dom kände igenom honom grundligt och han har inga stelheter eller svullnader och han ömmar inte vid böjprover.


Tina har varit och hjälpt mig sätta upp lite buskar i helgen. Blev fint! Bifogar en liten bild på underverket. Det är för övrigt sista gången jag gräver en rabatt i 30 gradig värme.... Men fint blev det:)

Tog en välförtjänt paus och stack iväg och badade med hundarna. Alfred fick glädjefrispel och gjorde några skutt. Då hjälper ju inget koppel och sen var han halt igen. Jäkla hund, att han inte fattar sitt eget bästa!

Han är bättre idag igen så det är säkert ingen fara, men vad tusan liksom...


Sen är det några tikar i området som löper så han äter lite dåligt och stöter som fan på Ebba. Inte populärt. Hon blir skitförbannad och han fattar ingenting, haha:)


Alfreds mamma Brumma var i Gävle och plockade CERT i helgen. Är hon inte fin:)

Av Lina - 4 juni 2008 09:08

Igår fick jag veta att Vira och Petri tagit bort sin Rico…sin Mr Magoo…

Är så ledsen för er skull.

 

Tänker på er…

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards