Direktlänk till inlägg 9 april 2012

Aprilväder!

Av Lina - 9 april 2012 21:13

I morse åkte jag och vovsen en sväng till Schäferklubbens MH. Carina Melanoz (ebbas uppfödare) skulle döma så jag tänkte det kunde vara kul att kika. Det var dock riktigt skräpväder, men det får man ju ta i april...
Åkte efter några timmar. Var stelfrusen när jag kom hem så det var bara till att hoppa bubbelkoppen! Finns inget annat som hjälper än att skolla sig i ett bad när man fryser. Eldade dessutom i brasan i flera timmar vilket resulterade i att jag senare höll på att få värmeslag. Vilka i-landsproblem!
Slappade i soffan och kände mig allmänt lat men åkte vid halv sex tiden upp till Jbk och Måndagsträningen som idag drog igång officiellt för säsongen  Kan inte påstå att klubben var invaderad av folk. Inte så konstigt i detta väder.

Men hur som helst så körde jag lite platsliggning med skott med Märta. Hon var lite oförberedd på att det skulle smälla tror jag. Första skottet ställde hon sig upp men rörde inte tassarna så det var nog mera en "hoppsan" reaktion, för rädd eller så är hon ju knappast. Resten gick bra. Bara att fortsätta träna. Tar med mig dagens noteringar till nästa gång helt enkelt, och får kanske lägga upp skotten lite annorlunda och förbereda henne bättre.

På vägen hem lade jag ut varsitt spår till båda vovsen. 3 apporten plus slut. Alfred plockade alla pinnar klockrent och hade ett behagligt och fint tempo. Märta var astaggad och hade nog gärna tagit spåret i 190 om hon fått... Hon fick påbörja spåret från en stig där jag gjort en spårövergång. Inga tveksamheter på riktning och hon fäste snabbt. Första apporten var en mattstump som hon var lite osäker på, så hon stannade bara. Men jag inväntade att hon skulle lägga sig och det gjorde hon =godis! Nästa apport var en snusdosa med godis i. Vid dessa lägger hon sig direkt! Jag får ta med mig detta också i min lilla minnesbank... Måste träna mera på liggmarkering vid "vanliga" apporter för där är hon något mera osäker. Vinklarna tog hon supersnyggt! Måste dock hålla nere tempot på henne för hon är lite väl het. Ett angenämt problem kanske, men bromsar jag inte nu lär hon börjar kuta över apporter samt vinklar och det vill vi inte. Kanske ska köra lite näringsspår...hm... Får filura lite!

Eller kan jag be Alfred snacka med henne?  

Nu ska jag dra igång Bonde Söker Fru på TV4Play... Imorn är det jobb igen, fy vad ledig tid passerar fort!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 28 augusti 2012 12:14

Jo men hej, nu var det ett tag sedan!Funderade ett tag på att sluta blogga helt, men nu måste jag bara berätta om hur bra det har gått  Helgen den 11-12 augusti var det Tjänstehund Certprov för Märtas del och hon klarade det! 18 månader och 2 dagar g...

Av Lina - 11 maj 2012 12:45

Häromdagen fick jag äntligen tag på några hönor! Som jag letat… Det var Kirsi som ringde och hade sett ett inlägg på facebook att jag sökte hönor. Hon hade beställt 10 stycken och jag kunde få köpa av henne. Så det gjorde jag! Tre stycken Brun...

Av Lina - 8 maj 2012 12:41

I helgen genomförde Märta och hennes syskon MH. Vi åkte upp redan på fredagkvällen och anlände i Ölme och släkten vid 20-tiden. God mat och dryck samt gos med valparna var temat för kvällen. Herregud vad fina dom är! Det säger man ju varje gång, men ...

Av Lina - 28 april 2012 19:54

Idag har jag och vovsen varit på Jbk och gått lydnadskurs för Mona Kjernholm (www.kjernholm.se) . I en grupp om 7 ekipage som alla är kanontjejer blev det en superkul dag fyllt av glada tillrop och seriös hundträning!  Märta och Alfred fick en runda ...

Av Lina - 23 april 2012 21:40

Ikväll har det vankats både långpromenad och lydnadsträning. Åkte upp på måndagsträningen på klubben för att köra igenom svansarna lite.Märta fick dessutom en bevakningsövning med Eva som figg. Ljud fick det bli och hon tog det fint! Behöver träna me...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards