Alla inlägg under september 2008

Av Lina - 25 september 2008 13:50

I tisdags fick vi åka med Ebba akut till veterinären på kvällen. Tina hade ringt och sökt mig massor med gånger på mobilen och mina föräldrar var hos mig när jag kom hem. Mamma satt på golvet med Ebba, som hade en filt över sig och mamma höll i en febertermometer och sa till mig ”ta det lugnt nu Lina”. Det knöt sig i magen ska ni veta…

Ebba skakade i hela kroppen, flåsade och lyfte inte ens på huvudet när jag kom hem. Hon som alltid flippar ur av lycka…

Fick henne att resa sig och hon stapplade med bakbenen, gick med kutad rygg och såg ut som hon var 100år gammal plötsligt. Hade tydligt ont någonstans och tusen tankar och sjukdomar flög genom mitt huvud...

Jag bar in Ebba i bilen och åkte till Djursjukhuset. Mamma satt i baksätet och hade uppsikt över hundarna. Ringde veterinären på vägen, då det var jour, och sa att vi var på väg.

20 minuter senare samlades alla på parkeringen vid Djursjukhuset, Tina, mamma, pappa och jag…samt Hampus i mobilen...

Efter en ganska lång väntat fick vi träffa veterinären. Det visade sig att Ebba hade tydliga smärtor från ryggen. Varför vet man inte, kan vara sträckning, ryggskott, diskbråck…:/

Man hann tänka på både det ena och andra medan man väntade. Hon är ju ändå snart tio år…

Hon fick två sprutor med olika smärtstillande och dom behövde inte ha kvar henne för observation då hennes allmäntillstånd var ok.


Kändes skönt att få ta med henne hem igen…

Men veterinären sa att hundarna bör vara åtskilda första dagarna så att Ebba får vila och ta det lugnt.

Jag sov inte många stunder den natten. Jag hade bäddat Så fort Ebba rörde sig tände jag lampan för att se så hon var ok. Alfred var orolig och gick fram och luktade på henne hela tiden. Hon lyfte inte på huvudet då heller utan tittade bara på honom. Ska tilläggas att hon var trött av medicinen också…

MEN! Nu har hon varit hos mamma och pappa i stugan. Ätit korv och blivit ompysslad och är mycket bättre! Hon har svarat på medicinen, rör sig, äter, sköter magen och ser gladare ut:)

 

Så förhoppningsvis blir hon bra, även om man inte vill ropa hej riktigt än.

Men hon har nog några år kvar i kroppen, lilla damen! :)

Av Lina - 18 september 2008 09:26

Väntat men ändå så underbara nyheter!


Igår var vi hos veterinären på slutgiltiga kontrollen efter Alfreds operation som han genomgick i våras. Efter månader av oro fick vi kvittot att allt gått vägen. Han har ju varit helt symptomfri sedan i juli, men vet ville se honom några månader efter iaf.

Och igår kändes det, klämdes det, han fick trava runt och Helena (vet) såg inga tecken på felbelastning, hälta eller någonting sådant. Han är också helt jämnt musklad nu vilket är det slutgiltiga kvittot på att han inte felbelastar.

48kg var gårdagens matchvikt. Lite lagom. Han är ju ganska kompakt grabben och ser grövre ut än vad han är;)

Som alltid charmade han skiten ur personalen och flera var framme och hälsade på honom och påpekade att "det här är den snälla rottisen".

Man blir så stolt:)


Alfred gillar att vara på Djursjukhuset, särskilt i väntrummet för där kan man stöta på söta tikar. Det struttade förbi en rottis tik som totaldissade Alfred. Spelade väl lite svåråtkomlig. Han knorrade och sträckte på sig, men det hjälpte inte.

Lite besviket lade han hakat i golvet och suckade besviket.

Men den motgången var glömd när veterinären bjöd på godis!


Ebba var med en stund i väntrummet. Lite moraliskt stöd;) 

Satt på bänken som en liten dam...


På kvällen var jag och en kompis på Mamma Mia. En film som alla verkar älska! Den var jättebra, en sån där må-bra-film som jag varmt kan rekommendera!

http://www.youtube.com/watch?v=yzhxHsqQvsI


kram o hej så länge!

Av Lina - 11 september 2008 20:45

Precis kommit hem från träningen.

Gick fint men vi är sååå leriga!!

 

I helgen var det rasspecial i Karlskoga och det gick sådär för Alfred.

Tina och jag packade in vovvarna i bilen och iväg bar det.

Domaren tyckte att han var omogen i kroppen och hade lite smal nos… Öh…

Nåja, shit happens! Det är ju en bedömnings grej och ibland får man lite knepiga utlåtanden. Att han kunde vara stramare i huden under hakan vet vi ju exempelvis, men omogen och smal nos, nix, där håller vi inte med.

 

Men resten av brumsyskonen gick det bra för och Grizla plockade sitt andra ck :)

 

Trevligt sällskap, god mat och massor med hundprat kantade i övrigt helgen hemma hos Vira och Petri. Smarriga kräftor och kalla öl på fredagen, utställning följt av lite ”släktträff” i Degerfors på lördagen! På söndagen bar det av hemåt igen.

 

I måndags åkte mamma Brumma på lite dejting till hunken Baloo utanför Uppsala. Tycke uppstod men Baloo har inte dejtat så mycket till Brummas förtret, men efter lite övning så...

Nu är det bara att hålla tummarna för att det blir puppisar:)

Av Lina - 4 september 2008 11:23


Ett tag sen nu igen, jag vet.

Tiden går sin gilla gång med kursen, egen hundträning, jobb etc.

Det går mot höst och äntligen kan man kasta sig ut i svampskogen! Inte för att jag är nån expert, men kantareller och Karl Johan och liknande vågar jag plocka utan att ha livet som insats.

Hundarna tycker det är jätteroligt att vara ute och plocka svamp, men dom undrar nog varför jag går så sakta;)

Skulle visa Alfred en kantarell för jag funderade på om jag skulle lära honom att leta svamp. Han tyckte den var god…need I say more… Så med andra ord får jag nog leta själv om jag vill ha med mig nån hem…

I helgen kom Karin och tävlade med oss på söndagen. Det gick sådär för att uttrycka sig milt. Eller, jag Alfred skötte sig finfint, men han hade fått pizza på lördagen…ja jag vet, ingen bra hundmat, men ibland ska man unna sig…och hans mage pajade på natten så han var inte hundra pigg efter sin nattliga diarréturne…

Men det gick fint, platsen och följande moment. Sen kom vi till rutan och då blev han osäker. Vi fick en 6a så jag blev väl lite besviken, men berömde honom och gick vidare. Men det räckte för att han skulle bli lite ”ledsen”. När vi kom till hindret och fjärren var han ganska låg och nollade de momenten. Fjärren gjorde han liksom själv... och hindret hoppade han över och kom sen tillbaka till mig, tittade på mig som om "snälla kan vi gå hem nu, jag e bajsnödig"... Mattes plutt… Han kan ju momenten klockrent så jag blev så paff, för han har aldrig strulat på dem, att jag inte fick fram en reaktion utan bara stod och gapade och "lät" honom nolla, typ…

Besviken, ja, men det är ju inte hela världen. Bara att ge sig ut igen.

Men jag är van vid att han går bra och då är det ju retfullt när det inte gör det. Men det är ju ingen robot och har man ”krämat” hela natten kanske man känner sig lite under isen…

Vi hade en bra hejarklack i alla fall, bestående av Karin och Tina. Björn (träningskompis) var skrivare och han såg lika frågande ut som jag över de nollade momenten.

Nåja, i helgen är det utställning så vi får hoppas att det går bättre!

Kräftskiva hos Brumbjörnarna och lite "släktträff" för Alfred:)

Ebba blir lite katt bland hermelinerna men hon gillar att hänga med coola killar!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards