Alla inlägg under juni 2009

Av Lina - 29 juni 2009 20:34

Idag tittade Ole Frykman på Alfred. Han är ju inte halt längre, men man ville väl försäkra sig om att det inte var något skit som ligger och gror.

Allt ser bra ut och vi fick grönt ljus. Det var troligen en stukning eller sträckning som helt enkelt tog några veckor att ge med sig. Inget konstigt egentligen.
Jag bad dom även ta ett borrelia och elichia test, vilket man gjorde. Provsvaren tar en vecka. Det är säkert ingenting, men med tanke på att det inte är helt ovanligt kan man ju lika gärna kolla. Är ju ändå över självrisken så why not.

 

Vill skicka ut ett stort grattis till Alfreds syster Nala som gjort bra ifrån sig på Rottis sm i helgen. Även Jessi kammade hem sitt efterlängtade förstapris. Hon tycker nog att det ska blir skönt att slippa tjatet om ställande under gång;)

 

Nedräkning till semestern nu… 4 dagar kvar!! :D

Av Lina - 22 juni 2009 12:38

Midsommar firades i Djuvanäs med grannar och massor med människor, jättetrevligt! Vovvarna var med, såklart, och vi sov tält. Ebba var skeptisk till en början men sen tyckte hon att det var ganska mysigt. Alfred diggade kojan som matte byggt och slocknade direkt. Själv frös jag röven av mig, men till slut somnade jag också. Frisk luft och camping förlänger livet! Men man kanske ska ha husvagn;)

 

Igår tränade jag och Sussi efter jag hade haft kurs. Alfred fick ett kilometer långt spår med 8 apporter och han gick fullkomligt klockrent!! Jag var sååååå nöjd! :D

Ebba och Charlie fick göra ett uppletande men det tyckte dom var lite "over kill" så dom gick och kissade istället. Jaja… tur det finns brukshundar i gänget som alltid är på när det gäller arbete!

Vi lade även första spåren till lille Ylle. Han fattade galoppen och nosen gick som tusan på honom, hihi. Blir nog en riktig liten baddare till spårhund!

Av Lina - 18 juni 2009 09:56

 

Den lilla näbbmusen påträffades sedermera död…

Gizmo har nu ett nytt projekt. Att göra Hundshult fritt från fåglar. Jag har köpt en bjällra till honom som han har på halsbandet för att ge fåglarna en sportslig chans att undkomma detta förfärliga rovsjur. Hittills har det inte gjort någon nytta. Släpade in en fågel inatt och en till i morse, men den sista tror jag flög ur munnen på honom. Heja pippin!

 

Igår var jag och Sussi och tränade lydnad i Nässjö. Bra att variera platser.

Tränade fjärr. Ställandet går jättefint, men han har lite ”fel” teknik när han sedan sätter sig, eller lägger sig. Hamnar en smula för långt fram, så det är nästa grej att peta i. För petigt är det ska gudarna veta;) Tränade även lite tung apport. Det låg en på planen så han fick helt sonika bara lyfta upp den till mig. Det gjorde han så gärna:)

Krypet har vi ju också börjat smyga igång med. Där tror jag slutresultatet kommer blir jättebra. Han har en bra grundteknik.

 

Lille Ylle var med (Sussis rottisvalp på 9veckor). Han är så söt så man kan bli helt sjuk av att titta på honom! Man blir onekligen sugen på att skaffa en till. Men ska vänta iaf ett år till. Sen blir det nog en liten fodertik. En social liten rackare med motor som få, vacker exteriör och född vinnare. Japp, det ska det bli. Släkting till Alfred åt något håll också, såklart.

Ebba har varit så himla gullig mot valparna på kursen och även mot Ylle. Visst, hon är inte skit intresserad, men hon visar bara vänliga känslor mot dom. Förutom om dom hoppar upp och biter sig fast i hennes skägg. Där drar Ebba gränsen, men mitt fulla stöd! Go Gestapo!;)

Nu var det inte Ylle som bet i skägget. Han har mest fokus på nya idolen Alfred. Han betar tom gräs precis som honom. Det vill säga, totalt utan selektivitet. Allt åker med liksom!

 

Näe, nu är kafferasten över…

Ha en härlig midsommar alla!

Av Lina - 12 juni 2009 16:43

Ebba levde rövare igår morse. Hon for omkring i gästrummet att jag ett tag undrade om hon blivit tokig. Hon skulle liksom klämma sin in bakom garderoberna. Svansen snurrade som en propeller. Hon hade helt enkelt skitkul, av någon anledning…
Anledningen kom till slut springande över golvet varpå matte for upp i luften och landade på sängen. *Iiiiiiisch* Ropade på katten som kom till undsättning –till Ebbas stora besvikelse.

Då jag och hundarna var tvungna att åka till jobbet fick Gizmo vara i gästrummet under dagen. Han måste ju också arbeta!

Jag vet fortfarande inte om musen blev Gizmo-lunch, men jag hoppas det… Det är såna här gånger som det är skönt att ha sovrummet på övervåningen. Tror inte möss går i tappor…

 

Igår kväll åkte jag och Ulrika till Sonarp för att träna lydnad. Men det är så himla fin spårskog där att jag inte kunde låta bli ett litet spår till Alfred. Jag hade sågat upp 25 nya spår pinnar också. Det hela gick finfint.

 

Ikväll är det lugna gatan. Har fixat med en my matta till garaget (hundgården). Eller rättare sagt, Sussi har fixat den. Jättefint blev det! Liksom en blandning mellan heltäckningsmatta och konstgräs. Kanon!

Nu kokar jag lite färs och ris till hundarna. Alfred har mått lite illa inatt och idag och Ebba blir väl mest sur om han får ”fredagsmat” och inte hon…

 
Av Lina - 7 juni 2009 21:07

Det gick inte så bra att komma av medicinen för Alfred. Han hade fortfarande ont i benet i slutet av förra veckan. Djursjukhusets ortoped kollade på honom och han röntgades under dagen, men man hittade ingenting. Man såg ingenting heller som tydde på att han gjort illa ligamenten i varken carpus eller tass. I och för sig bra att man inte hittat några frakturer eller andra skador. Det var även bra att han såg fin ut i alla småleder, inga artroser eller så. Skönt, men frustrerande att han var så halt och att man inte vet varför. Man har skickat bilderna till Ole Frykman för en ”second opinion”. Nu får Alfred i alla fall smärtlindring och man har lindat benet för extra stöd. Antar att det är någon form av stukning i alla fall.

Surt att han måste vila dock. Aktiveringen nu består av att jag sprider ut alla spår apporter på golvet inne, sen får han plocka och ge dem till mig i utbyte mot godis. Bra tillfälle att träna lite extra på apporterna utanför spåret. Inget ont som inte har något gott med sig! :)

 

Jag var med Ebba var hos Gabriella Raastad i fredags, en hundpratare. Det var superintressant och hon ”sa” massor av saker.

Jag är verkligen en skeptiker vad gäller detta så det någonstans är ”omöjligt” att hon kan kommunicera med djuren… MEN, med tanke på allt som kom fram är jag nästan till 100% övertygad… Saken är den att Gabriella inte vet någonting om varken mig eller hunden innan. Hon hade mitt förnamn och hundens tilltalsnamn. Inget annat. Så hon kan ju inte kolla upp saker om oss om man säger så…

När man kommer och ska ”prata” får hon bara veta hur gammal hunden är och hur länge man haft den. Sen sitter hon tyst i typ en kvart-halvtimma, och bara skriver på ett papper. Sen läser hon upp vad hon skrivit –dvs det hunden ”sagt”.

Några av sakerna som kom fram var att Ebba skulle blivit mamma (jag köpte henne av uppfödaren vid ca 8 mån då fått sneda tänder, därav ingen avel).

Hon tog upp att vi tränat mycket lydnad men att hon inte tycker att det är jättekul då jag är så petig med detaljer, dock gillar hon hindret och spåret (vilket hon gör). Den andra hunden (Alfred) som hon refererade till som hennes man/kille är dock pantad nog att tycka all träning är skitkul. Hon tycker om Alfred, men tycker han är lite jobbig, att han borde växa upp. Hon tycker om att vara hos mina föräldrar då hon får göra som hon vill där. Hon har refererat till dem som ”dom gamla i huset vid sjön och skogen” –Dom bor på landet och har sjötomt… Hon sa att hon haft hormonella problem förr och sa att hon opererats. Ebba kastrerades vid 3,5års ålder då hon blev skitdeppig under löpen. Hon sa att hon hade fått ont i ryggen en kort period för ett tag sen (fick ju ett ryggskott i höstas) men att det nu var bra (vilket det är). Att hon haft problem med benet/tassen under lååånga perioder men att det nu var bättre.

–Behöver jag ens gå in på alla problem vi haft med hennes bitande på tassarna?! *suck* Tack o lov är det nu bättre.

 

Osv, osv, osv…

 

Elins hund tog upp att hon var orolig över att hon inte skulle få flytta med till det gula trähuset. Elin och Robban har köpt ett gult trähus som dom ska flytta in i om en månad...

Malin och Tanjas hund Albert tog upp massor med intressanta saker också. Typ att dom inte var nöjda med stället dom bodde på (dom har länge funderat på att flytta och letar hus). Han gillar ull kompisarna hemma (fårhage utanför dörren). Han har fått stryk av mannen i förra hemmet. Kanske förklarar att han har problem med män…

 

Osv, osv, osv…

 

Det hela var helt sjukt…

 

Idag har jag haft kurs hela dagen. Trött som en apa nu… Varit och röstat – det är en skyldighet, inte en rättighet! Folk dör faktiskt i världen för att få rösträtt…

Hampus och Hanna var förbi med sin råttor förut, -Agnes och Fyra heter dom och ska bo här till tisdag. Dvs Ebba har kabeltv:)

Hon står som en staty och glor på buren (stått blick stilla i 2 timmar typ…) Alfred bryr sig inte alls. Han nosade lite precis när dom kom, sen var det ju middag och då skiter man väl i två trista råttor, eller?! Inte Ebba, hon hann minsann inte äta middag. Guuuud nej, då kanske dom där skojiga sakerna försvinner:)

Bra aktivering för gammeltanten, men nog tur dom inte ska vara här så länge…

Får nog dessutom stänga in dom när Gizmo kommer hem, annars tror jag det går riktigt åt pipan…

 

Ett sista grattis till Petra och Aztra som idag blev uppflyttade till Lägre Spår och till Sussi och Jessi som igår startade i Lägre och fixade en 8a på krypet som dom bara övat på en månad. Bra jobbat alla!! :)

 

Nu ska jag slänga mig på soffan…

Observera fotona nedan på Alfreds pappa Cragge. Fin, eller hur!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards