Alla inlägg den 28 april 2012

Av Lina - 28 april 2012 19:54

Idag har jag och vovsen varit på Jbk och gått lydnadskurs för Mona Kjernholm (www.kjernholm.se) . I en grupp om 7 ekipage som alla är kanontjejer blev det en superkul dag fyllt av glada tillrop och seriös hundträning!  
Märta och Alfred fick en runda i skogen på morgonen så att de var välrastade och laddade för dagen. Jag hade torkat lever i ugnen över natten som var dagens mumsiga belöning. Bjöd vovve-kompisarna på ett smakprov. Smaskiga grejer för en vovs vill jag lova! Man får ta att det luktar lite lever i huset. Är faktiskt ingen fara om man torkar på låg värme. 50-80 grader är lagom, men det tar lite tid… Men den som väntar på något gott!
Kursen började med en presentation av alla deltagare samt lite genomgång av kursen, förväntningar etc… Sedan var det dags för lite ”pallen”, ”plankan” osv. Lite shaping övningar som kan leda till bra sidoförflyttningar samt bakdelskontroll. Plankan tog musten ur lilla Märta som överlag var lugnare än vanligt. När det var dags för den praktiska övningen nr2 var Märta supertrött och satt nästan och sov på planen. Ögonen gick bokstavligen i kors! Detta har aaaaaldrig hänt! Brukar ju starta träningen med att vänta på att 4 tassar är i backen, samt att se upp för danska skallar av glädje karaktär när jag säger ”fot”…  
Så att se henne bli skelögd efter ett pass var minst sagt oväntat… Men bra att veta att kan köra ”plankan” om man har tidspress någon gång och behöver trötta ut henne, hehe…  
Alfred har gått en romantisk promenad med sin älskade Siri. Tack Fia! Han har även varit med under teorin och noterat flitigt som den kloka gosse han är! Efter kursen har han även dribblat lite boll och testat på plankan. Som den stadiga grabb han är fattade han galoppen direkt. Mattes guldklimp!   Märta må vara lättlärd men grabben är stabil som få! Två av de bästa sorter… mattes totala kärleksklimpar och kärleksbullar! Ibland är det synd att man inte kan prata med dom…eller,nja det kan man ju, men vore bra om man visste att dom fattar... men jag tror att dom vet vad deras matte känner för dom… En familj med svans är kanske inte en vanlig familj, men det är min och den byter man inte ut för allt smör i Småland  


Nu ska vi poppa lite popcorn, dra igång en film och mysa på soffan… svansarna och jag!




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards