Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Och så kom det en vildkatt också!

Av Lina - 27 september 2011 23:12



The hits just keep on coming…
Ikväll skulle jag, Sophie och Kicki träffas för att käka lite ihop. Jag och Sophie skulle bara åka förbi och tanka på vägen hem till henne… Då ser vi plötsligt en kattunge – och detta i ett industriområde långt ifrån bostäder.
Givetvis vaknade djurräddaren i Lina och Sophie åkte med på tåget. Katten hade lagt sig i ett buskage och låg med nosen ner i backen, verkade inte alls pigg stackarn… Den kan inte varit mera än 3-4 månader gammal och var fruktansvärt mager. Men det gjorde inte speciellt stora försök att fly. Den var väl för svag   Sophie fick krypa in under ett stängsel, som var i vägen, och försöka mota den till mig alt. fånga den för att sedan ge den till mig. Sagt och gjort. Det hela gick ganska bra förutom att den lilla katten bet mig –och det hårt! Totalt oväntat faktiskt, trodde inte att en sån liten krabat hade sån styrka i käkarna! Men i denna stund var det mest fokus på katten.

Jag höll den mot mig medan jag körde bort till Djursjukhuset. Dom små benen bara dinglade och den verkade nästan tycka att det var skönt att få lite närhet...

Väl inne på Djursjukhuset blev den lilla katten avlivad. Den var så otroligt undernärd och troligen sjuk, kanske tom påkörd. De sa att det med all säkerhet var en vildkatt, kanske en sommarkatt som någon slängt ut som sedan blivit förvildad. Hoppas människan som övergivit den får ett riktigt skitliv!
Veterinären tittade på mitt finger som nu börjat svullna. Hon sa att jag måste till akuten och den NU! Jag behövde antibiotika… Katten hade dessutom bitit mig i leden vilket är riktigt allvarligt!  
Så istället för en tjejkväll med middag blev det akuten. Himla kul… Det tog dessutom 4 timmar…men nu har jag fått antibiotika intravenöst samt i tablettform. Jag måste komma tillbaka imorgon bitti för ett återbesök. De måste säkerställa att bakterier inte fått fäste för då måste man öppna leden och spola den. Låter ju skitmysigt  
Synd att den lilla katten inte klarade sig, men det känns bra att den slipper lida. Att låta den svälta eller frysa ihjäl hade inte varit ett alternativ.

Fortsättning följer… håll en tumme att antibiotikan tar kål på alla otäcka bakterier! Tror jag ska lägga ner min karriär som djurräddare nu… eller ta detta som ännu ett tecken och kanske syssla med det på heltid? Fast med handskar på!                       


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 28 augusti 2012 12:14

Jo men hej, nu var det ett tag sedan!Funderade ett tag på att sluta blogga helt, men nu måste jag bara berätta om hur bra det har gått  Helgen den 11-12 augusti var det Tjänstehund Certprov för Märtas del och hon klarade det! 18 månader och 2 dagar g...

Av Lina - 11 maj 2012 12:45

Häromdagen fick jag äntligen tag på några hönor! Som jag letat… Det var Kirsi som ringde och hade sett ett inlägg på facebook att jag sökte hönor. Hon hade beställt 10 stycken och jag kunde få köpa av henne. Så det gjorde jag! Tre stycken Brun...

Av Lina - 8 maj 2012 12:41

I helgen genomförde Märta och hennes syskon MH. Vi åkte upp redan på fredagkvällen och anlände i Ölme och släkten vid 20-tiden. God mat och dryck samt gos med valparna var temat för kvällen. Herregud vad fina dom är! Det säger man ju varje gång, men ...

Av Lina - 28 april 2012 19:54

Idag har jag och vovsen varit på Jbk och gått lydnadskurs för Mona Kjernholm (www.kjernholm.se) . I en grupp om 7 ekipage som alla är kanontjejer blev det en superkul dag fyllt av glada tillrop och seriös hundträning!  Märta och Alfred fick en runda ...

Av Lina - 23 april 2012 21:40

Ikväll har det vankats både långpromenad och lydnadsträning. Åkte upp på måndagsträningen på klubben för att köra igenom svansarna lite.Märta fick dessutom en bevakningsövning med Eva som figg. Ljud fick det bli och hon tog det fint! Behöver träna me...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards