Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

En ny stjärna lyser på hundhimlen…

Av Lina - 19 juni 2011 10:11


Ebba: 1998/12/30 - 2011/06/17

 


I fredags fick Ebba somna in… Hon har under en tid blivit sämre, inte sjuk men åldern tog ut sin rätt och hon hade fått sämre syn och hörsel, var lite förvirrad och var stel i rygg och höfter. Mitt löfte till Ebba om att hon aldrig skulle behöva lida gjorde sig påmind och i fredags förmiddag togs beslutet. Hon skulle få somna medan hon fortfarande hade sin värdighet...

På kvällen innan hade vi varit och promenerat med alla hundarna och Ebba uppträdde då underligt, hon tappade liksom bort oss och sprang åt fel håll trots att vi ropade… Till slut var hon flera hundra meter ifrån oss och Tina sprang efter henne medan jag kopplade Märta och Alfred. Vi gick på spångarna på Dummemosse och detta inträffade mitt på mossen där man har fri sikt. Ebba sprang till spångarna tog slut och stannade då och tittade sig omkring, som om hon inte visste var hon var… Hon hade inte koll på situationen och det var väl egentligen ren tur att det inte fanns några vägar i närheten…
I denna stund kände vi att det inte var ”Ebba” längre och beteendet var varken normalt utifrån ett Ebba, hund eller flockperspektiv. Man vet ju också att det inte kommer att bli bättre och att dra ut på det hade inte varit rätt. Hon har alltid varit världens snällaste och bästa hund och det sista hon förtjänar är att lida, på något vis, varken psykiskt eller fysiskt.
Det var med en fruktansvärd smärta som jag ringde och bokade in en tid… Fredag eftermiddag klockan 14,30 fick vi komma. Vi fick vara i ett av personalrummen med en mysig soffa, man hade tänt lite ljus, dimmat ner belysningen och det rådde en lugn stämning. Ebba fick en lugnande spruta och jag satte mig med henne i knäet. Hade armarna om henne. Vi pussade henne och klappade henne över hela kroppen och försökte hålla lugnet. Jag har gråtit i två veckor och trodde nog att tårarna var slut. Det var dom inte… För Tina brast det när Ebba började blir trött. Det blev så påtagligt att det nu inte fanns någon återvändo.
Ebba somnade och snarkade gott i mina armar när man satte kanylen för att ge de sista injektionerna. Hon märkte ingenting och slutade andas. Jag kände hur hon försvann…

Tårarna trillar när jag skriver detta och det gör så ont så ont. Det känns bokstavligt som om någon slitit hjärtat ur kroppen och sorgen är så påtaglig.

Man känner ett dåligt samvete och som om man sviker sin vän när man bokstavligt tar med dom till sin död, men samtidigt vet man att det är det rätta och den finaste gåvan man kan ge dem, ett värdigt och fint slut. Hon fick vara på den plats hon helst hade velat vara, i min famn… men jag förstår inte hur man någonsin ska komma över detta.
Vi lade Ebba i en vit liten kista efter att ha tagit avsked. Hon såg fridfull ut och vi försökte visualisera Ebba möta alla sina vänner vid hundhimlens port… massor av ljus och viftande svansar… Kanske var farmor också där för att möta henne. Kanske springer nu Ebba med Yatzi, Sickan, Leo och alla andra kompisar från förr, på oändliga gröna ängar. Alla är unga, friska och glada! En dag kommer vi att ses igen. Det kommer att kännas som en evighet på jorden, men i himlen kommer det kännas som ett ögonblick. Bilden av himlen eller Nangijala är ljust och fint. Man får tacka Astrid Lindgren för att hon på ett så fint sätt fått oss att se på döden och livets slut. Det är bara början på någonting nytt...

Ebba kommer alltid ha en mycket speciell plats i hjärtat och den platsen är för alltid hennes. I 12,5 år fick Ebba vara på denna jord, hon fick vara frisk och älskad alla hennes dagar och jag hoppas att hon alltid kände hur älskad hon var. Under alla år har man gjort sitt yttersta för att hon alltid ska må bra, känna kärlek och trygghet.

Älskar dig, för alltid min skatt…mitt hjärta…   


En vacker, tröstande dikt för den som någon gång mist ett älskat djur...

Regnbågsbron

På den här sidan himlen finns en plats som kallas Regnbågsbron.

När ett djur som varit särskilt betydelsefull för någon dör,
så kommer det till Regnbågsbron.
Där finns ängar och kullar för alla våra speciella vänner
så att de kan springa och leka tillsammans.

Där finns tillräckligt med mat, vatten och solsken,
och våra vänner har det varmt och skönt.
Alla djur som har varit sjuka och gamla
blir återställda till hälsa och vigör;
de som varit skadade eller handikappade blir friska och starka igen,
precis som vi minns dem i våra drömmar från gångna tider.

Djuren är glada och nöjda, utom för en liten sak;
de saknar alla någon väldigt speciell som de varit tvungna att lämna kvar.
Alla springer och leker tillsammans,
men en dag kommer någon av dem att stanna upp och titta i fjärran.

Dess klara ögon är intensiva; kroppen börjar skälva.
Han springer plötsligt ifrån gruppen, flyger över det gröna gräset,
hans ben bär honom fortare och fortare.
Han har sett dig, och du och din speciella vän möts till slut
i en lycklig återförening för att aldrig skiljas igen.

Lyckliga kyssar regnar över ditt ansikte,
dina händer smeker på nytt det älskade huvudet,
och du ser ännu en gång in i de tillgivna ögonen på ditt djur
som så länge varit frånvarande från ditt liv
men aldrig från ditt hjärta.

Sen går ni över Regnbågsbron tillsammans...

Författare okänd...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 28 augusti 2012 12:14

Jo men hej, nu var det ett tag sedan!Funderade ett tag på att sluta blogga helt, men nu måste jag bara berätta om hur bra det har gått  Helgen den 11-12 augusti var det Tjänstehund Certprov för Märtas del och hon klarade det! 18 månader och 2 dagar g...

Av Lina - 11 maj 2012 12:45

Häromdagen fick jag äntligen tag på några hönor! Som jag letat… Det var Kirsi som ringde och hade sett ett inlägg på facebook att jag sökte hönor. Hon hade beställt 10 stycken och jag kunde få köpa av henne. Så det gjorde jag! Tre stycken Brun...

Av Lina - 8 maj 2012 12:41

I helgen genomförde Märta och hennes syskon MH. Vi åkte upp redan på fredagkvällen och anlände i Ölme och släkten vid 20-tiden. God mat och dryck samt gos med valparna var temat för kvällen. Herregud vad fina dom är! Det säger man ju varje gång, men ...

Av Lina - 28 april 2012 19:54

Idag har jag och vovsen varit på Jbk och gått lydnadskurs för Mona Kjernholm (www.kjernholm.se) . I en grupp om 7 ekipage som alla är kanontjejer blev det en superkul dag fyllt av glada tillrop och seriös hundträning!  Märta och Alfred fick en runda ...

Av Lina - 23 april 2012 21:40

Ikväll har det vankats både långpromenad och lydnadsträning. Åkte upp på måndagsträningen på klubben för att köra igenom svansarna lite.Märta fick dessutom en bevakningsövning med Eva som figg. Ljud fick det bli och hon tog det fint! Behöver träna me...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards