Alla inlägg den 8 februari 2011

Av Lina - 8 februari 2011 20:46



I morse ringde grannarna och nu är det en bebis på g! Herregud så spännande! Tror det blir en liten tös… Eller en pojk… Hm… Något av det i alla fall, hehe! Vovven Wille får bo hos oss när husse o matte fixar ut bebben. Han är inte så förtjust i Alfred så dessvärre får han vara i hundgården. Men han har fått promenader och middag så nu sover han gott. Golvvärmen e på liksom radion. P4 fick det bli. Han gillar inte kommersiell radio    


Alfreds syster ska också till att föda barn, eller valpar, när som helst. Det är ett väldigt spännande dygn som kommer alltså! Både valpar o bebis!  


Här hemma har vi en kattlucka så att katterna 3 kan komma och gå som dom vill. Väldigt praktiskt! Men! Ja, det är till och med ett men med stort M… Gizmo och även i viss mån Frasse tycker det är kul att visa upp sina byten och senaste fynd genom att bära in sina stackars offer in i huset. Levande eller döda spelar ingen roll, men sista tiden har de levande dominerat och det är föga välkommet vill jag lova. I synnerhet när man ligger på soffan i lugn o ro och njuter av en ledig stund och det plötsligt kommer en näbbmus kutande över golvet med en glad katt skuttande efter sig. Detta har hänt 3 gånger under senaste veckan och vid första tillfället fick jag försöka få fram näbbmusen som gömt sig under en byrå. Allt medan Gizmo satt och väntade på sin ”lunch”. Lunchen kom alltjämt springande men Gizmo bara dribblade runt med den lilla stackaren som snart var under byrån igen. SUCK! Varför inte döda den så att matte kan få tillbaka sin vilopuls?! Jag tänkte sonika att 3 katter är bättre än 1. Sagt o gjort, Frasse och Rasmus fick rycka in. "Fixat" tänkte jag. Icke! Frasse var nyvaken och inte alls intresserad av att jaga möss. Rasmus misstänker jag är lite lätt förståndshandikappad för han halvlåg som en säck potatis på golvet och såg allmänt loj och proppmätt ut. Så kom musen sättande i full fart igen med Gizmo hack i häl. Plötsligt vände den och sprang rakt emot Rasmus! Yes, tänkte jag! MEN så *tjoff* så sprang den in UNDER Rasmus mage och GÖMDE sig där! Hajar ni synen?! Rasmus märkte inte ens att den sprungit in och lagt sig under honom. Mycket päls, men framförallt bukfett och en hel del uteblivna jaktinstinkter gjorde nog detta möjligt…
Jag var tvungen att LYFTA upp Rasmus för att musen skulle kuta vidare! Herregud… Rasmus kändes vid detta tillfälle som en total ”waste of space”. Tur han e så gulligJ

Den stackars näbbmusen var vid detta laget skitstressad och försvann in under byrån en tredje gång. Men nu kunde jag inte se om den satt kvar under byrån. Katterna tröttnade till slut och jag hade halvpanik och öppnade alla ytterdörrar i hopp om att den skulle springa ut.
Några dagar senare hittade vi musen under badrumsmattan… platt som en pannkaka… Förmodligen har vi trampat ihjäl den. Vet inte vilken död som varit värst…
Detta scenario har upprepats, i olika versioner men sista veckan. Senast i söndags när jag kom hem från hundträningen och Tina satt uppflugen på soffan då Gizmo släpat in en fet sork som kutat runt på hela undervåningen och skrämt slaget på stackars människan   Dessa händelser har nu resulterat i att kattluckan är stängd för inkommande katter, men öppen för utgående!



Ovido - Quiz & Flashcards