Direktlänk till inlägg 7 juni 2010

Solskenshistoria… :)

Av Lina - 7 juni 2010 18:43




Igår när vi var i lägenheten i stan satt det en liten birma katthona på uteplatsen. Hon verkade allmänt förtvivlad och vilsen och ville absolut komma in… Då hon inte hade halsband eller tatuering i örat samt var lite smutsig –och uppenbarligen en typ av katt man inte släpper ut hur som helst- så öppnade vi altanen och släppte in henne. Vi tittade igenom henne så att hon var ok. Vi frågade runt hos grannar etc, men ingen kände igen den lilla sessan… Då vi börjar få in en vana vid att ta hand om herrelösa djur   ringde vi till polisen och anmälde det hela samt frågade om vi fick komma och läsa av huruvida hon var chipmärkt. Det gick bra sa dom så vi åkte dit. Efter lite om och men –låååång väntan!- kom en polisman med en chip avläsare. Han visste rent ut sagt inte var han hade röven, för han höll den för det första upp och ned samt letade chip i svansen, typ…! Jag sa till honom att han höll den fel samt att chip ofta sitter lite på sidan vid bogen, kan åka iväg osv, men det lyssnade han inte på, utan fastslog att katten ej var chippad! Och vem är man att tjafsa med herr konstapel, så vi åkte hem med katten…   

Nu är det ju så att vi inte ger upp så lätt...hehe  
Givetvis kollade vi Blocket, rasklubbars hemsidor, Djurens Vänner samt Djursjukhuset etc...
Sedan åkte jag till Djursjukhuset idag för att låna en chipavläsare. Jag åkte hem och slog igång maskinen –”Piiiiiip!” sa det så snart jag satte avläsaren mot kattens hals. Jag skrev ner numret och gick ut på nätet. Ägarna hade som väl var alla uppgifter registrerade och det visade sig vara en Birma hona, okastrerad, född 2007… Tina ringde till ägarna som sedan i fredags letat förtvivlat efter sin älskade katt.
OBS!! Dom hade även ringt polisen idag IGEN, men dom hade iiiiiingen som anmält någon upphittad birma. Va f-n liksom! Hur svårt kan det vara att kors köra sina register??? Inte konstigt att mördare går fria när man inte ens kan hitta katter som alla talat om att dom har i sin ägo eller saknar.. Anmärkningsvärt är bara förnamnet!   

I vilket fall så hittade ju vi ägarna som kom och hämtade lilla Maya 
En mycket lycklig matte var så tacksam och hade både med sig en stor bukett blommor samt en rejäl (!) hittelön för denna lilla kisse som är en Ovärderlig (!) och prisbelönt Birma…  
Slutet gott allting gott  


MEN!! En tanke är… hur många djur försvinner varje år? Hur många av dessa placeras om i NYA hem helt i onödan pga att polisen inte kan göra sitt jobb. Det är frågan! Varför ska vi ID märka våra djur överhuvudtaget? Nä, det är inte utan att man blir riktigt uppretad faktiskt!   





Over and out from Hundshult och två lyckliga djurvänner som nu firar med en
pava rött på måndagkvällen  

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 28 augusti 2012 12:14

Jo men hej, nu var det ett tag sedan!Funderade ett tag på att sluta blogga helt, men nu måste jag bara berätta om hur bra det har gått  Helgen den 11-12 augusti var det Tjänstehund Certprov för Märtas del och hon klarade det! 18 månader och 2 dagar g...

Av Lina - 11 maj 2012 12:45

Häromdagen fick jag äntligen tag på några hönor! Som jag letat… Det var Kirsi som ringde och hade sett ett inlägg på facebook att jag sökte hönor. Hon hade beställt 10 stycken och jag kunde få köpa av henne. Så det gjorde jag! Tre stycken Brun...

Av Lina - 8 maj 2012 12:41

I helgen genomförde Märta och hennes syskon MH. Vi åkte upp redan på fredagkvällen och anlände i Ölme och släkten vid 20-tiden. God mat och dryck samt gos med valparna var temat för kvällen. Herregud vad fina dom är! Det säger man ju varje gång, men ...

Av Lina - 28 april 2012 19:54

Idag har jag och vovsen varit på Jbk och gått lydnadskurs för Mona Kjernholm (www.kjernholm.se) . I en grupp om 7 ekipage som alla är kanontjejer blev det en superkul dag fyllt av glada tillrop och seriös hundträning!  Märta och Alfred fick en runda ...

Av Lina - 23 april 2012 21:40

Ikväll har det vankats både långpromenad och lydnadsträning. Åkte upp på måndagsträningen på klubben för att köra igenom svansarna lite.Märta fick dessutom en bevakningsövning med Eva som figg. Ljud fick det bli och hon tog det fint! Behöver träna me...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards