Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Semester, blå romdrinkar, jordbävningar, sol och ösregn…

Av Lina - 17 januari 2010 14:42

Ja ingen har väl undkommit nyheten om jordbävningen på Haiti. Vad som inte är lika känt bland svenskarna är att Haiti och Dominikanska Republiken ligger på SAMMA ö…

Den första januari åkte vi dit, till Dominikanska, för att ha två veckor semester i paradiset. Vi har haft det jättehärligt, dock en fruktansvärd otur med vädret. Ösregn i 11 dagar av 14. Vi fick några dagar med sol och bad och resten fick man göra det bästa utav helt enkelt:)

I tisdags när skalvet kom satt vi i hotellbaren vid poolen och drack mumsiga blå romdrinkar med några andra svenskar. Plötsligt kände jag mig otroligt yr i huvudet. Jag trodde det var den drinken som var lite för stark;)
Men när jag tittade på Tina och dom andra såg jag att dom också kände att något inte stod rätt till. Sen kändes det som om vi tappade balansen (tänk Irländsk Julafton, -snurra runt en pinne och sen spring, ni vet…). Marken rörde nu tydligt på sig, alla blev jätterädda och sprang ut från platsen vi satt då vi hade en övervåning över oss som vilade på några betongpelare… inte kul om de gett vika…!
Vi sprang ut och ställde oss på en mera öppen plats. Alla var ganska förvirrade och undrade vad som höll på att hända. Jag tyckte att vi skulle skicka sms hem för att berätta att vi var ok, utifall det skulle säga något på nyheterna. Då visste vi ännu inte om att det var så illa på Haiti.
Vi fick iväg några sms, sen dog telefonnätet. Både el och vatten strulade och vi slog på tv’n… Då rullade första nyheten om Haiti på alla nyhetskanaler… CNN, BBC… Sen började man utfärda Tsunami varningar för Haiti, Dominikanska, Kuba, Jamaica, som alla ligger väldigt nära varandra. Även andra öar i Karibien varnades. Då var man inte kaxig vill jag meddela. Vi bodde ju på ett hotell som verkligen låg PÅ stranden och med minnen i huvudet av Thailand kan ni ju tänka er hur vi mådde. Enligt nyheterna hade skalvet uppmätt 5 på Richterskalan där vi var… Vi sov ingenting den natten, och efterskalven kändes en del.

Att se allt lidande på nyheterna är ju hemskt och Haitierna hade nog hellre haft några veckor med spöregn än en jordbävning… och vi kunde ju åka bort, eller hem, det kan inte dom…


De kommande dagarna ville man i princip bara åka hem till Sverige. Vi hade ändå trevligt och fick i onsdags ett par timmar sol. Vi har shoppat en del, mest rom, karibiskt kaffe, smycken och tavlor.

Igår kväll kom vi hem efter ett långt dygn. Nyheterna varnar nu för nya, större skalv i hela Karibien! Snacka om att man då är glad att för att man hunnit hem, även om tankarna går till de som är kvar.
Att återse alla svansar igår var underbart! Ebba hälsade på oss 23 gånger, Alfred pussades –dock fick Sussi-hundvakt lika många pussar som oss, men glad var han nog. Katterna gick omkring och pratade och spann hela kvällen.

Det är verkligen superskönt att åka på semester, men borta bra med hemma bäst är verkligen ett sant ordspråk, och man är så tacksam över att vara hemma!

 
 
FIA, SIRI & WIRRA

FIA, SIRI & WIRRA

17 januari 2010 23:26

Är väldans glad över att ni alla kom hem oskadda !!!!

Skickar er massor av kramar & tassar !!!

FIA, SIRI & WIRRA

http://siri.gundogs.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 28 augusti 2012 12:14

Jo men hej, nu var det ett tag sedan!Funderade ett tag på att sluta blogga helt, men nu måste jag bara berätta om hur bra det har gått  Helgen den 11-12 augusti var det Tjänstehund Certprov för Märtas del och hon klarade det! 18 månader och 2 dagar g...

Av Lina - 11 maj 2012 12:45

Häromdagen fick jag äntligen tag på några hönor! Som jag letat… Det var Kirsi som ringde och hade sett ett inlägg på facebook att jag sökte hönor. Hon hade beställt 10 stycken och jag kunde få köpa av henne. Så det gjorde jag! Tre stycken Brun...

Av Lina - 8 maj 2012 12:41

I helgen genomförde Märta och hennes syskon MH. Vi åkte upp redan på fredagkvällen och anlände i Ölme och släkten vid 20-tiden. God mat och dryck samt gos med valparna var temat för kvällen. Herregud vad fina dom är! Det säger man ju varje gång, men ...

Av Lina - 28 april 2012 19:54

Idag har jag och vovsen varit på Jbk och gått lydnadskurs för Mona Kjernholm (www.kjernholm.se) . I en grupp om 7 ekipage som alla är kanontjejer blev det en superkul dag fyllt av glada tillrop och seriös hundträning!  Märta och Alfred fick en runda ...

Av Lina - 23 april 2012 21:40

Ikväll har det vankats både långpromenad och lydnadsträning. Åkte upp på måndagsträningen på klubben för att köra igenom svansarna lite.Märta fick dessutom en bevakningsövning med Eva som figg. Ljud fick det bli och hon tog det fint! Behöver träna me...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards