Alla inlägg den 16 maj 2008

Av Lina - 16 maj 2008 08:45

Igår var det slutkontroll hos veterinären. Han fick sista Cartrofenen också. När vi kom in i rummet hoppade Alfred vant upp på bordet och stod helt stilla när Helena Ekman (vår suveräna vet.) kände igenom honom. Sen gick vi ut i korridoren så hon kunde titta på hans rörelsemönster. Hon log med hela ansiktet och sa att det KAN INTE se bättre ut! Han är inte ett dugg halt, rena rörelser, han är också väldigt välmusklad kring området vilket tyder på att han inte avlastar. Härliga nyheter!

Nu ska vi successivt plocka bort Metacamen under 2 veckor. Om 2-3 veckor får han börja simma och i mitten av juni vill Helena titta på honom igen, bara för att se så att han är ok utan Metacam. Men det tror jag inte blir några problem!

Vid det tillfället ska vi vara uppe på ca 30-40 minuters promenader. Så jag kommer väl att öka promenaderna med ca 5 minuter per vecka tänkte jag. Naturligtvis få han inte vara lös förrän vi träffat Helena i juni. Det vore ju jävligt klantigt att göra något dumt nu när allt gått så bra!
Nu har vi ju kört lite kortare spår. Jag har väl främst tränat ”delmoment” såsom upptag, på släpp och plocka apporter, men det är ju ett kanontillfälle för oss att träna just sådant. Likaså lydnads apportering –där tränar vi mycket hålla fast, gripanden och ingångar.

Ska få in framförgåendet också. Vet inte varför (nästan) alla tycker det momentet är så jäkla surt?!

På söndag ska vi spåra igen med spårtjejerna, men då tänkte jag köra korsspår och lite motivations höjande spår med Alfred. Ska lägga ett eftersöks spår till Ebba tänkte jag. Ebba föredrar ju fika pauserna istället för träningen när vi är iväg och spårar osv, men ibland är även hon lite på hugget och då får man passa på;)

 

Pratade med Vira (uppfödare) igår och berättade att allt gått bra med Alfred. Känns positivt för hennes skull också att det inte varit några komplikationer. Ska bli kul att ta en helg med Brum gänget i sommar och träna lite! Sen blir det tävlingar i höst om allt går som det ska. Appell spår och lydnads 2an är målet innan säsongen är över. Egentligen hade jag sikte på att även hinna med Lägre men det finna ju ingen anledning att stressa egentligen. Han är ju inte en gammal gubbe än;)

Sen får det bli några utställningar också plus spårlägret i juli. Fasen vad roligt det ska bli!

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards